Selasa, 27 Mac 2012

RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN BAHASA MELAYU TAHUN 4



Rancangan Harian Bahasa Melayu Tahun 4



Tarikh / Hari    20.3.2012 / Selasa                                          Masa   :8.40 Pagi – 9.40 Pagi
                                                                                                Bil. Pelajar : 30 orang.
Kelas               : 4 Dedikasi
M/Pelajaran     : Bahasa Melayu
Tajuk               : “Siti Nurbaya”
Objetif             : Pada akhir pelajaran murid-murid dapat :-
1.    Mengambil imlak perkataan dengaan ejaan yang betul
2.    Melakar rajah dengan pelbagai bentuk
3.    Menyebut maksud dengan jelas dan tersusun
Pengetahuan sedia ada : Murid – murid pernah mendengar pelbagai bentuk cerita di radio
      dan televisyen.
Konsep            : Hukuman denda kepada orang yang melakukan kesalahan
Bahan              : Laptop , cerita , warna, lembaran kerja.
Nilai                 : Berhati – hati
Kemahiran      : 9.1 – Mengambil imlak teks puisi dengan ejaan yang betul
                          10 – Melakukan transformasi maklumat dalam teks puisi.


  



Langkah/Masa

Isi Pelajaran


   Aktiviti pengajaran pembelajaran                                        




Catatan


Aktiviti Guru
Aktiviti Murid

Set Induksi
(5 minit)
Anak yatim
1.Guru meminta murid membezakan antara anak yatim dengan anak yatim piatu
1.Murid memberi pendapat masing - masing

Perkembangan
(50 minit)
Siti Nurbaya
1.Guru mengaitkan perkataan anak yatim dengan tajuk pelajaran hari ini



2.Guru meminta murid mendengar dan melihat dengan teliti cerita yang disampai

3.Guru meminta murid berdiri dan menyanyi sambil membuat pergerakan



4.Guru menyambung ceritaa dan meminta seorang murid lelaki mengazankan menandakan masuknya waktu maghrib.





1.Murid mendengar guru memberi penerangan dan membezakan konsep yatim dan yatim piatu


2.Murid –murid duduk secara sabtai sambil mendengar guru bercerita dengan penuh minat.


3.Murid berdiri dan menyanyi lagu “lang melayang” dengan yan burung terbang bebas



4.Seorang murid lelaki melaungkan azan dengan suara yang lunak











Integrasi muzik








Integrasi pendidikan Agama Islam




Penutup
(5 Minit)
Kesan pengambilan makanan tidak seimbang kepada manusia
Guru bersoaljawab dengan murid-murid sekiranya mengambil makanan tidak seimbang dalam kehidupan seharian.
Murid menyebut jenis-jenis penyakit seperti jantung, gaut, obeseti, kencing manis dan lain-lain
Integrasi
Pendidikan Kesihatan dan Sains.


  




5.Guru  menyambung dan menyoal murid supaya meramal  kesudahan cerita

6. Guru mengakhiri kesudahan cerita dan membuat rumusan dalam bentuk pantun dua kerat






7.Guru menyuruh murid menyebut penjodoh bilangan yang sesuai berdasarkan gambar yang dilukis dan satu simpulan bahasa yang berkaitan dengan ayam.


8. Murid diberi imlak perkataan berdasarkan cerita Siti Nurbaya.

5.Murid memberi beberapa ramalan yang munasabah


6. Murid diberi dua aktiviti sekumpulan murid :

1)     Mencari jenis pantun dua kerat di internet
2)     Satu kumpulan lagi melakukan aktiviti mengikut arahan guru iaitu melukis empat gambar

7. Murid menyebut penjodoh bilangan yang sesuai seperti sepasang kaki , sepasang telinga sepasang mata yang terdapat pada anggota manusia.Sepetak Sawah sebatang sungai seekor ayam

8.Murid mencatat dua puluh perkataan yang berimbuhan yang disebut oleh guru












Integrasi Pendidikan Seni



1 ulasan: